کریستوفر ایمث- گوگل از طریق وبلاگ مرکزی وبمستر، اعلام کرد که اولویت بندی خود را برای وبسایت ها با در نظر گرفتن نسخه موبایل سایت انجام می دهد. این احتمال وجود دارد که تاثیر بسیار بیشتری نیز بر نتایج جستجوی ارگانیک و همه روزآمدهای الگوریتم های عمده بیش از آنچه در پنج سال گذشته داشته است، داشته باشد. به ویژه سخن ما در این نوشتار درباره پنگوئن و پاندا است.
در اینجا نقل قولی را از گوگل ملاحظه می کنید:
«از 21 آوریل، ما استفاده از نسخه موبایل را برای وبسایت ها در رتبه بندی به عنوان یک سیگنال شناسایی و لحاظ می کنیم. این تغییر بر جستجوی موبایل در همه زبان های جهانی اثر می گذارد و تاثیری بی بدیل بر نتایج جستجو خواهد داشت.»
اینترنت موبایل در افریقای جنوبی به سرعت طی پنج سال گذشته رشد کرده است و در حال حاضر بیشترین میزان دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه های موبایل صورت می پذیرد. بر اساس ای ام پی اس 2013، 32 درصد از کاربران اینترنت از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند و این در مقابل 17 درصد از افرادی قرار می گیرد که کلا با استفاده از اینترنت متصل می شوند.
برخی از بهترین شیوه های پایه ای که گوگل توصیه می کند عبارتند از:
حذف فلش از وبسایت
ساخت فونت های بزرگی که بتوان آن را خواند
اطمینان از قابلیت کلیک بر روی عناصری که به همدیگر نزدیک هستند
ممکن است الگوریتم بر رتبه کامپیوترهای شخصی تاثیر داشته باشد اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.
ما پیش بینی می کنیم که گوگل در حدود یک هفته در روال الگوریتم جدید در خواهد آمد، اما از آنجایی که الگوریتم به طور کامل به کار گرفته شد، شاهد نتایج آن خواهیم بود.
طراحی تعاملی
طراحی پاسخگو یا تعاملی نوعی از طراحی وبسایت است که وبسایت شما را با صفحه موبایل به طور متناسب تنظیم خواهد کرد. این گزینه ترجیح می دهد که از دامنه domainname.mobi استفاده کند.
برای آزمون اینکه آیا سایت تان دارای طراحی تعاملی است، به سادگی اندازه پنجره مرورگر خود را بگیرید و آن را کوچک کنید. اگر سایت شما به همان نسبت کوچک شد، یعنی سایت دارای طراحی تعاملی است.
برخی از نمونه های سایت هایی که دارای طراحی تعاملی می باشند:
Techcrunch.com
Eskom.co.za
Moneyweb.co.za
برخی وبسایت ها از یک سایت .Mobi هم استفاده می کنند. ما توصیه می کنیم که از این دامنه برای سایت هایی که نمی خواهید برای موبایل بهینه سازی شان کنید استفاده نکنید. بهتر است که تمرکز خودتان را بر تکنیک های بهینه سازی بر یک دامنه واحد انجام دهید تا همه ترافیک را از همان یک دامنه دریافت نمایید.
آنچه می توانید در این زمان انجام دهید
این امر توصیه شده است که شما از طراحی وبسایت های تعاملی استفاده کنید. اگر وبسایت شما به وسیله وردپرس نیرو گرفته است می توانید از پلاگین های متنوعی که برای موبایل وجود دارند مانند پلاگین های WPTouch و Jetpack استفاده نمایید.
آزمون سایت شما
گوگل ابزارهای متنوعی را برای آزمون اینکه کدام سایت آماده الگوریتم جدید است دارد. برای اطلاعات بیشتر جهت ساخت سایت های همخوان با موبایل، می توانید راهنمای سایت های محبوب برای موبایل گوگل (Google’s guide to mobile-friendly) را چک کنید. اگر شما وبمستر هستید، می توانید با استفاده از ابزارهایی که در ذیل آمده است و تماشای گوگل بات صفحات خودتان را تغییر دهید.
اگر شما یک سایت دارید، می توانید از ابزارهای وبمستر خودتان که فهرست طولانی از آن برای استفاده از موبایل می باشد استفاده کنید و گزارش های میزان استفاده از موبایل را نیز دریافت نمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می توانید به کتاب «روابط عمومی اینترنتی» منتشر شده توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی مراجعه نمایید.
مترجم: دکتر عادل میرشاهی