«مدرسه روابط عمومی»- در حوزه روابط عمومی ایران، عموما سازمانها از نیروهای داخلی خودشان برای امور روابط عمومی استفاده می کنند. اما با گذر زمان و شکل گیری تخصص های روابط عمومی، آژانس های روابط عمومی و موسسات تخصصی روابط عمومی رو به گسترش نهاده اند. این آژانس ها و موسسات تخصصی، فعالیت های گسترده ای را در حوزه روابط عمومی پوشش می دهند. از برگزاری کمپین های روابط عمومی گرفته تا اجرای نظر طرح های پژوهشی و افکار سنجی و تولید محتوا و کمپین های روابط عمومی اینترنتی، رسانه اجتماعی و هوشمند سازی روابط عمومی.
این طیف وسیع از فعالیت های روابط عمومی عمدتا توسط یک شخص یا مدیر روابط عمومی، هرچند که وی صاحب صلاحیت و تخصص روابط عمومی باشد، قابل اجرا نیست. چراکه حوزه میان رشته ای روابط عمومی نیز تخصصی تر شده است. لذا بایستی سازمان ها به سمت مشاوران روابط عمومی رفته و از آنها برای فعالیت های خود کمک بگیرند تا بتوانند کیفیت بالاتری از خدمات را ارائه دهند.
در این زمینه سایت های زیر با توجه به الگوی سئو پی آر به عنوان برترین یا بهترین مشاوران روابط عمومی در فضای مجازی انتخاب شده اند. در عین حال باید دانست که برخی از مشاوران روابط عمومی در فضای مجازی فعالیت نمی کنند و مشتریان خود را با برند شخصی که در فضای حقیقی ساخته اند بدست می آورند و تعداد این افراد نیز بسیار محدود است. لذا در این یادداشت به برترین مشاوران روباط عمومی ایرانی می پردازیم:
2. دکتر حمید شکری خانقاه
3. دکتر داوود زارعیان
4. دکتر حمید ضیایی پرور
5. دکتر حسین امامی رودسری
6. دکتر عادل میرشاهی
7. دکترفاطمه کریم وند
8. دکتر مریم سلیمی
9. دکتر حمید محمد شفیعی
10. دکتر محمد علی مقدسی
11. جواد ثاقب عادل
12. بهزاد عباسی
13. احمد باقری
14. روژان سری
15. سید محمدرضا موسویان کریمی
در حوزه روابط عمومی مشاوران روابط عمومی، می توانند خدماتی نظیر تدوین استراتژی روابط عمومی، تدوین منشورها و شرح وظایف، آموزش های تخصصی روابط عمومی در قالب جلسات مشاوره، ارتباطات رسانه ای، سایت، سئو پی آر، هوش مصنوعی و نحوه هوشمند سازی روابط عمومی را انجام دهند. علاوه بر این موارد، تولید محتوا یکی از تخصص هایی است که می توان در قالب جلسات مشاوره آن را آموخت. به طور کلی تخصص های زیر را می توان از مشاوران روابط عمومی انتظار داشت:
ارتباطات:
نوشتن گزارش های خبری و سایر مطالب خبری: در روابط عمومی باید این قدرت را داشته باشید که بتوانید متن های بسیار قوی تولید کنید و این کار را می توانید در خلال مشاوره های روابط عمومی بیاموزید.
ایجاد و مدیریت روابط با رسانه ها: هر مدیر روابط عمومی رسانه های مربوط به حوزه تخصصی خودش را می شناسد. او علاوه بر این باید بداند که چطور با این نشریات تعامل کند.
برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی و رویدادهای رسانه ای: زمانی که حرف قابل توجهی برای زدن دارید، می توانید خبرنگاران را برای یک کنفرانس مطبوعاتی دعوت کنید. اما اینکه چطور باید آن کنفرانس مدیریت شود، موضوع ساده ای نیست و اگر از مشاوره استفاده نکنید، ممکن است کنفرانس برای شما اثر عکس داشته باشد.
مدیریت سایت و رسانه های اجتماعی: روابط عمومی در فضای مجازی باید از تخصص سئو پی آر یا روابط عمومی اینترنتی بهره مند باشد. این تخصص به شما مدیریت پدیداری را می آموزد.
مدیریت برند:
توسعه و اجرای استراتژی های برندینگ: ترکیبی از استراتژی های روابط عمومی و تبلیغات برای افزایش شهرت برند است که مشاوران روابط عمومی می توانند به شما در این حوزه کمک کنند.
مدیریت هویت برند: برند شما کم کم ساخته می شود اما وقتی ساخته شد، تغییر آن بسیار دشوار است. آنوقت اولا هزینه هایی انجام شده که تغییر برند را غیر ممکن می سازد و در ثانی شاید هیچ وقت نتوانید در جایگاه اول قرار گیرید، بنابراین از روزهای اولیه باید از مشاوران حرفه ای در این زمینه بهره مند شوید.
محافظت از شهرت برند: روابط عمومی و نگارش جوابیه و ارتباطات رسانه ای بخش مهمی از اقداماتی هستند که به حفظ برند کمک می کنند. بنابراین باید در این زمینه دانش و تجربه کافی را اخذ کنید.
مدیریت بحران: مدیریت بحران ها معمولا روش تبلیغاتی ندارند، بلکه بایستی با استفاده از کمپین های مدیریت بحران بر آنها غلبه کرد. این اقدامات نیاز به آموزش و مشاوره دارند.
روابط با ذینفعان:
ایجاد و حفظ روابط با ذینفعان کلیدی، مانند مشتریان، کارمندان، سرمایه گذاران و انجمن ها مستلزم یک سلسل مهارت های ارتباطات انسانی و پیگیری مسائل است که از طریق یک سیستم انجام می شود. در نتیجه برای آشنایی با این موارد نیازمند مشاوره هستید.
توسعه و اجرای برنامه های ارتباطات با ذینفعان: پیاده سازی یک CRM قوی در سازمان تنها از بعد سخت افزاری اهمیت ندارد، بلکه باید آموزش های لازم را در خصوص نحوه پاسخگویی و پیگیری مد نظر داشته باشید.
ارتباطات داخلی:
ایجاد و اجرای برنامه های ارتباطات داخلی: بحث های پیرامون موفقیت، انگیزه بخشی به کارکنان، تقویت تعهد کارکنان، فقط راهکارهای مدیریت منابع انسانی ندارد، بلکه بخشی از آنها راهکارهای روانشناسی ارتباطی است که باید از طریق آموزش و مشاوره در سازمان نهادینه شوند.
تولید محتوای ارتباطات داخلی، مانند خبرنامه ها، گزارش های سالانه و اینترانت، در سطح داخل سازمان اهمیت می یابند و همانند ارتباطات رسانه ای باید با آموزش، به سطح قابل قبولی از نظر کیفیت برسند.
مدیریت کانال های ارتباطات داخلی، مانند ایمیل، تابلوهای اعلانات و جلسات کارکنان: حساسیت های زیادی دارند و توجه به این حساسیت ها و راهکارهای پیگیری مداوم آنها به عنوان تریک های روابط عمومی از مشاوران روابط عمومی آموخته می شوند.
نظرسنجی از کارمندان و جمع آوری بازخورد: بدون پژوهش های کاربردی، امکان پذیر نیست. برای انجام یک نظر سنجی علاوه بر نظرسنجی، روابط میان متغیرها می تواند درک عمیق تری از مسائل را برای مدیران ایجاد کند و این مساله باعث می شود که نیاز به اخذ مشاوره برای مدیران روابط عمومی در این حوزه ضروری به نظر برسد.
اگرچه علاوه بر موارد فوق، شاید بتوان لیست مطول تری از این نوع مشاوره ها را معرفی کرد، اما غالبا مشاوران روابط عمومی با توجه به هر سازمان، نسخه متناسب با شرایط آن سازمان به مدیران ارائه می دهند. در عین حال باید توجه داشت که مشاوری را انتخاب کنید، که تجربه های نزدیک به حوزه کسب و کار شما داشته باشد.
ویژگی های یک مشاور ارشد روابط عمومی
تجربه و تخصص:
به دنبال مشاورانی باشید که در صنعت و حوزه فعالیت شما تجربه داشته باشند. از آنها در مورد تجربه خود در زمینه های خاص مانند روابط با رسانه ها، مدیریت بحران یا بازاریابی رسانه های اجتماعی سوال کنید. مطمئن شوید که آنها سابقه اثبات شده ای در دستیابی به نتایج برای مشتریان قبلی خود دارند.
مهارت های ارتباطی:
مشاور روابط عمومی شما باید یک ارتباط گر ماهر و متقاعد کننده باشد. آنها باید بتوانند به طور موثر با طیف گسترده ای از مخاطبان، از جمله رسانه ها، مشتریان و کارمندان ارتباط برقرار کنند. همچنین باید شنونده های خوبی باشند و بتوانند نیازها و اهداف شما را درک کنند.
شخصیت و تناسب فرهنگی:
باید با مشاور روابط عمومی خود رابطه خوبی داشته باشید و بتوانید به طور موثر با او ارتباط برقرار کنید. کسی را انتخاب کنید که به او اعتماد دارید و به قضاوت او احترام می گذارید. مطمئن شوید که شخصیت و سبک کاری آنها با فرهنگ سازمان شما مطابقت دارد.
هزینه:
هزینه مشاوران روابط عمومی می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. قبل از استخدام مشاور، حتماً در مورد نرخ ها و ساختار هزینه آنها سوال کنید. از آنها بخواهید که پیشنهادی ارائه دهند که جزئیات خدمات ارائه شده و هزینه های مربوطه را مشخص کند.
با رعایت این نکات و با توجه به نیازهای سازمان خود می توانید مشاور خوبی را انتخاب کنید.