«مدرسه روابط عمومی»-یکی از تعاریف غر زدن یعنی ایراد گرفتن و اظهار نارضایتی به شیوه منفعلانه! راهکاری که بسیاری از آن برای تغییر وضعیت موجود استفاده می کنند. ماهیت غر زدن اصولا منفی است اما در این نوشتار قصد داریم که نگاهی دوباره به آن داشته باشیم و تکنیکی برای خوب غر زدن ارائه کنیم.
خیلی از ما دوست داریم دائما شکایت کنیم و غر بزنیم: ترافیک زیاد، خدمات بیکیفیت یک شرکت، جلسات بیمعنی، آدمهای بیادب ...
دلایل زیادی برای غر زدن دارید؟ اینطور نیست؟ اما چند نفر از ما خوب شکایت میکنیم؟
روانشناسان بر این باور هستند که ابراز نارضایتی فقط نشانه تنش نیست. بلکه میتوانند به عنوان کارکردی برای بهبود جامعه بکار برده شود. اما همه شکایتها مانند هم نیستند.
محققان متوجه شده اند دو نوع کلی شکایت کردن وجود دارد.
اما بیان بیش از اندازه یک نارضایتی مانند این که "چقدر این شهر مزخرف است!" یک حلقه بازخورد از احساسات منفی ایجاد میکند. وقتی به شکل ناواضحی ابراز نارضایتی میکنیم، به خود این پیام را میدهیم که دنیا علیه ماست.
محققان متوجه شدهاند افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند بیشتر به شکل ابزاری ابراز نارضایتی میکنند چراکه به خودشان اطمینان دارند با ابراز نارضایتی حتما مسئله حل خواهد شد.
محققان متوجه شدهاند ویژگیهای شخصیتی نیز در نوع شکایت کردن ما موثر است.
کسانی که متمرکز هستند:
کمتر شکایت میکنند
هدفمندتر ابراز نارضایتی میکنند.
بنابراین اگر میخواهید بهتر غر بزنید:
شکایت موثر مبتنی بر واقعیتها و دادههاست، در زمان درست مطرح می شود، به فرد مناسب انتقال داده میشود، به شکل واضح بیان میشود و میخواهد مشکلی را حل کند.
قبل از غر زدن سعی کنید، افکار خود را بنویسید.
این کار باعث میشود احساسات شما تخلیه شود و کمک میکند به شکل مشخصتری مطالب خود را بیان کنید.
همیشه ایده خود را با یک جمله مثبت بیان کنید.
برای مثال: "وقتی دیشب نیم ساعت دیر رسیدی من فکر کردم نکند دچار مشکلی شدی و نگران شدم. منتظر ماندن برای ما خیلی سخت بود."
این نوع بیان به طرف مقابل کمک میکند تا بر حل مشکل متمرکز شود.
محققان متوجه شدند اگر فرد در هنگام ابراز نارضایتی از شوخی استفاده کند و مطلب خود را به اطلاع فرد مقابل برساند، احتمال بیشتری دارد که در جهت حل نارضایتی او اقدام شود. مراقب باشید طعنه آمیز صحبت نکنید.
اگر به فردی شکایت میکنید و او دائم مطالب شما را انکار میکند، یک نشانه است برای اینکه تغییر رفتار دهید.
به زبان بدن او نگاه کنید؛ اگر جای دیگری را نگاه میکند یا هنگام صحبت شما دست به سینه شده است، شکایت کردن را متوقف کنید. شاید به جای شکایت کردن، وقت شنیدن صحبتهای طرف مقابل باشد.
این تکنیک ها در زمره مهارت های ارتباطات انسانی و سواد عاطفی قرار می گیرد. موضوعاتی که می توانند به عنوان آموزش در اختیار کارکنان قرار بگیرند. روابط عمومی ها می توانند برای بهبود روابط میان پرسنل دوره هایی را برگزار کرده یا برای حل مسائل داخلی خود مشاوره های شخصی دریافت کنند. برای این امور با ما در تماس باشید.