«مدرسه روابط عمومی»- در کتاب "از خوب به عالی" نوشته جیم کالینز، مفهومی به نام "رهبری سطح پنجم" معرفی میشود. این رهبران که در راس شرکتهای فوقالعاده قرار دارند، دو ویژگی کلیدی دارند: تواضع و جدیت.
استعاره جالبی که در این کتاب به کار رفته، پنجره و آینه است. در زمان موفقیت:
- رهبران سطح پنجم به پنجره نگاه میکنند و عامل موفقیت را در بیرون از خود جستجو میکنند. به عنوان مثال، آنها میگویند "ما موفق شدیم چون افراد خوبی داریم"، "در صنعتی با آینده روشن کار میکنیم" یا "شانس آوردیم".
- سایر مدیران در زمان موفقیت بیشتر تمایل دارند به آینه نگاه کنند و خود را عامل موفقیت بدانند. آنها میگویند "من موفق شدم چون باهوش هستم"، "برنامهریزی درستی داشتم"، "توانمندیهای خاصی دارم" و ...
اما در زمان شکست:
- رهبر سطح پنجم به آینه نگاه میکند و مسئولیت شکست را بر عهده میگیرد. او میگوید "شکست خوردیم چون: "خوب برنامهریزی نکرده بودم"، "تلاشم به اندازه کافی نبود"، "نتوانستم تیم را به خوبی جهتدهی کنم".
- سایر مدیران به پنجره نگاه میکنند و عوامل بیرونی را مقصر شکست میدانند. آنها میگویند "شکست خوردیم چون: "نیروهای خوبی ندارم"، "دولت نمیگذارد"، "تقصیر تحریمها است"، "شانس نیاوردم" و ...
این رویکرد در روابط عمومی نیز حائز اهمیت است.
یک مدیر روابط عمومی سطح پنجم:
- در زمان موفقیت، به دنبال عوامل بیرونی که به ارتقای وجهه سازمان کمک کردهاند میگردد. به عنوان مثال، او از رسانهها، ذینفعان و مشتریان به خاطر حمایتشان قدردانی میکند و به دنبال فرصتهایی برای تعامل بیشتر با آنها میگردد.
- در زمان شکست، به طور علنی مسئولیت اشتباهات را بر عهده میگیرد و به دنبال راه حلهایی برای جبران آنها میگردد. او از فرصت شکست برای یادگیری و بهبود عملکرد خود و تیمش استفاده میکند.
دکتر عادل میرشاهی، کارشناس ارشد روابط عمومی معتقد است: با اتخاذ این رویکرد، مدیران روابط عمومی میتوانند به ایجاد یک فرهنگ مسئولیتپذیری و تعهد در سازمان کمک کنند و در نهایت به موفقیت بلندمدت سازمان دست یابند.